Pięć zmysłów mam, ale czy z każdego korzystam?
Klasa 1C pod kierunkiem wychowawczyni - pani Pauliny Kostrzewy z ciekawością podejmuje wyzwania dotyczące nowych umiejętności szkolnych. Tym razem lekcja praktyczna została przeprowadzona na temat pięciu zmysłów. Dzieci z chęcią zakrywały oczy, aby sprawdzić, czy dadzą radę odgadnąć, co znajduje się przed nimi. Każda osoba chciała spróbować swoich sił, korzystając ze swoich zmysłów: dotyku, słuchu, węchu oraz smaku. Zaskoczenie było wielkie, ponieważ mimo charakterystycznych cech produktów - dzieci często nie zgadywały, co mają przed sobą. Większym problemem jednak okazał się tor przeszkód bez używania wzroku. Uczniowie musieli przejść przez dwumetrowy tor przeszkód, słuchając podpowiedzi koleżanki lub kolegi. Osoby widzące w parze również miały utrudnione zadanie, ponieważ słuch był zakłócony przez pozostałych uczniów w klasie. Dzieci jednogłośnie stwierdziły, że każdy zmysł jest niesa
Architekci Placu Broni
Uczniowie z kl. 5c na lekcji języka polskiego prowadzonej przez p. Izabelę Saganowską zamienili się w architektów, by przez 45 minut stworzyć z klocków, plasteliny, papieru, kartonu, wykałaczek wizję miejsca akcji powieści "Chłopcy z Placu Broni". Każda grupa, współpracując, nie tylko wykreowała tytułowy Plac Broni, ale też przedstawiła najważniejsze jej zdaniem wydarzenie, które się w tym miejscu rozegrało. Wysłuchaliśmy opowieści o wyborze Boki na przewodniczącego, o podsłuchiwaniu przez Nemeczka zdrajcy Gereba próbującego przekupić Słowaka, o zabraniu czerwono-zielonej flagi przez przywódcę Czerwonych Koszul, o pokonaniu Feriego Acza przez Nemeczka i uwięzieniu przeciwników w chatce dozorcy. Na koniec stworzyliśmy notatkę, w której opisaliśmy, jakie znaczenie dla bohaterów książki miał Plac Broni. Uczyliśmy się w działaniu.
Sensoryczne stacje zadaniowe
„Uczenie się to doświadczenie. Wszystko inne to tylko informacja.” – Albert Einstein.
W myśl tej zasady 29 października, uczniowie klas integracyjnych z edukacji wczesnoszkolnej (kl. 1-3) stali się sprawcami działania mimo woli. Po raz pierwszy aktywnie uczestniczyli w zaplanowanych i przygotowanych dla nich "sensorycznych stacjach zadaniowych", czyli aktywnościach stymulujących zmysły i rozwijających szkolne umiejętności. Mali uczniowie bawili się z wielkim entuzjazmem i jednocześnie stymulowali swoje zmysły: wzroku, słuchu, węchu, równowagi, praksji, dotyku. W trakcie zabaw ruchowych dzieci rozwijały też różne umiejętności: współpracę, zwinność, szybkość, siłę, precyzję, zręczność. Doświadczenia wywołały mnóstwo radości. Koordynatorkami tego wydarzenia były panie Marzena Borucka i Magdalena Nogal we współpracy z nauczycielkami współorganizującymi kształcenie uczniów ze specjalnymi pot
Zadbajmy o ptaki
Zachęcamy do udziału w zbiórce karmy dla ptaków przylatujących do karmników znajdujących się na terenie naszej szkoły. Zadbajmy wspólnie, aby ptaki miały co jeść w trudnym dla nich jesienno-zimowym czasie. Mile widziane mieszanki ziaren w dowolnej formie (kolby, kule ziarniste, kule tłuszczowe, tuby). Pokarm dla ptaków można przynosić do sali nr 5 do pani Małgorzaty Kożuchowskiej, która z przyjemnością wszystkim przyjaciołom ptaków wpisze pochwały do dziennika za to dodatkowe działanie.
Magia tkwi w naturze
Klasy 2c i 3c wraz z wychowawczyniami - panią Małgorzatą Kożuchowską i panią Pauliną Goebel - odwiedziły warszawski Teatr Bohema House. Uczniowie mieli przyjemność obejrzeć pełną efektownych akrobacji, śpiewu, efektów świetlnych i ciekawych kostiumów interpretację baśni Hansa Christiana Andersena pt.„Calineczka”. Główna bohaterka spektaklu poszukiwała lepszego świata, w którym będzie panowała czystość i wolność, a każdy odpad znajdzie się na odpowiednim miejscu! Za pomocą tańca i piosenek aktorzy zaprezentowali tematy ochrony środowiska, klimatu i recyklingu. Dzięki tak atrakcyjnej formie wszyscy uczniowie odczytali i zrozumieli przesłanie przedstawienia. Zapamiętali, że nie można być ślepym jak kret na losy naszej Planety. Uczniowie wrócili zachwyceni doznaniami estetycznymi i przede wszystkim bogatsi o wiedzę z zakresu ekologii.
Matematyczne pranie
Na górnym korytarzu można zobaczyć niecodzienne matematyczno-artystyczne zjawisko. Na sznurach wisi... pranie! Wyjątkowo różnorodne i kolorowe wzory maTma-shirtów zrobiły na nauczycielach matematyki tak duże wrażenie, że mają trudności z wyłonieniem zwycięzców. Tak więc na ogłoszenie wyników konkursu trzeba będzie jeszcze chwilę poczekać. Ogromna liczba prac to zasługa naszych kreatywnych uczniów, którzy pracowali pod okiem mistrzyni projektowania użytkowego - pani Katarzyny Milewskiej. Bardzo dziękujemy pani Milewskiej za włączenie się w Dni Matematyki. Ten konkurs interdyscyplinarny pokazał nam, że warto do takiej formy powrócić za rok. Gratulujemy młodym artystom wspaniałych pomysłów na matematyczne koszulki!
Konkurs na komiks "Ogar & Rogal"
Zachęcamy uczniów klas 4-6 do udziału w konkursie polegającym na przygotowaniu komiksu. Waszym zadaniem jest zaprojektowanie i wykonanie komiksu na temat jednego z dziesięciu odcinków filmików z serii przygód "Ogara i Rogala", które są częścią kampanii Ministerstwa Zdrowia "Planuję długie życie - ZDROWIE? OGARNIAM TO!". Wraz z bohaterami - Ogarem i Rogalem - odkryjecie, w jaki sposób stać się mistrzem własnego zdrowia. Przekaz filmików jest prosty: jesteś tym, co jesz…, ale także tym, jak się ruszasz, jak spędzasz czas i czy sięgasz po „niezdrowe” rzeczy, którym tak łatwo ulec… Szczegóły znajdziecie na plakacie. Pani Iwona Jagiełło zaprasza Was do udziału w konkursie, w tórym możecie połączyć przyjemne z pożytecznym.
Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni
Uczniowie klas 7 uczestniczyli w cyklu zajęć „Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni” realizowanych przez przedstawicieli Fundacji Akomodacja i współfinansowanych ze środków otrzymanych z Ministerstwa Obrony Narodowej. Jakie zagrożenia mogą wyniknąć z publikowania zbyt wielu informacji osobistych w social mediach? Jak chronić urządzenia elektroniczne przed wirusami? Jak można sprawdzić, czy nasze maile wyciekły? Jak tworzyć mocne hasła? Co może zddziałać sztuczna inteligencja w rękach cyberprzestępców? Jak rozprzestrzenia się złośliwe oprogramowanie? Odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące radzenia sobie z potencjalnymi zagrożeniami w sieci nasi siódmoklasiści już znają.
Sigmy w 4c
Warto pozwolić uczniom, by poczuli się Sigmą. Współcześnie słowo to coraz częściej używane jest na określenie każdej osoby, która cieszy się z jakiegoś osiągnięcia. Jest to też wyrażenie podziwu. W klasie 4c na lekcjach języka polskiego prowadzonych przez panią Izabellę Kożuchowską pierwszy raz Sigmą zostały trzy osoby. To Ci, którzy byli nie tylko aktywni, ale też motywowali innych do nauki i zachowywali się bardzo dobrze wobec klasy. Nagrodą było nie tylko wpisanie na listę, ale również niespodzianka. Tym razem Sigmy podczas lekcji polskiego rozsiadły się w fotelach i zajadały ciastkami. Ta słodka chwila wcale nie przeszkadzała im w uczestnictwie w lekcji. W 4c obowiązuje hasło: "Nie poddawaj się!" i uczniowie wiedzą, że każdy z nich ma szansę na tytuł Sigmy.
Projekt "Literki w akcji" w 1D
Uczniowie z klasy 1D w tym roku szkolnym biorą udział w projekcie edukacyjnym "Literki w akcji". W środę dzieci wykonywały pierwsze zadanie i układały poznane litery z darów jesieni: kasztanów, żołędzi, orzechów, warzyw i owoców oraz z kolorowych liści. Pierwszoklasiści uczyli się również współpracy w grupach podczas układania całych wyrazów i rozpoznawania litery wykonanej z jesiennych darów przez osobę siedząca obok.
Angielski na słodko w klasie 5c
Na jednej z październikowych lekcji języka angielskiego uczniowie klasy 5c mieli okazję utrwalić angielskie słownictwo z zakresu nazw produktów żywnościowych w dość nietypowy sposób. Przynieśli na lekcję przygotowane samodzielnie w domu naleśniki wraz ze słodkimi dodatkami: konfiturami, kremem Nutella, bitą śmietaną oraz owocami. Podczas przygotowywania deseru uczniowie nazywali produkty po angielsku, a następnie w ramach powtórki gramatyki określali, czy dany produkt jest rzeczownikiem policzalnym czy niepoliczalnym. Temat lekcji nawiązywał również do popularnej brytyjskiej tradycji świętowania tzw. Pancake Day - Dnia Naleśnika. Pod koniec zajęć uczniowie mogli oczywiście skonsumować swoje słodkości. Lekcja odbyła się w grupach języka angielskiego prowadzonych przez panią Monikę Gromulską oraz pana Marcina Maciejewskiego.
1D u strażaków
18 października klaaa 1D wybrała się do Państwowej Straży Pożarnej w Mińsku Mazowieckim. Na spotkaniu dzieci dowiedziały się, na czym polega praca strażaka, obejrzały wyposażenie ratownicze, przypomniały sobie zasady bezpieczeństwa oraz numery alarmowe. Uczniowie mogli także wsiąść do wozu strażackiego oraz nauczyć się obsługi sprzętu gaśniczego. Pierwszoklasiści mogli również zobaczyć, jak wygląda wyjazd na prawdziwą akcję ratunkową. Bardzo dziękujemy strażakom za miłe przyjęcie i przeprowadzenie tak ważnej lekcji.
Podróże z klasą 5b - przystanek Lublin
W piątek, 18 października, klasa 5b wraz z nauczycielkami panią Anettą Bodecką i panią Katarzyną Kozłowską-Wyszogrodzką pojechała na wycieczkę do Lublina. Pierwszym punktem programu zwiedzania był zamek na wzgórzu Lublina. Podziwialiśmy panoramę miasta z wieży, która ma 33 metry wysokości. Przy zamku znajdowała się również studnia, niektórzy wrzucili monety, aby sprawdzić, jaka jest jej głębokość. Następnie poszliśmy zwiedzać Stare Miasto w Lublinie. Były tam piękne, zabytkowe oraz kolorowe budynki. Jedna z budowli, która szczególnie nas zachwyciła, to Kościół Dominikanów. Kolejną atrakcją wycieczki była gra terenowa, która polegała na szukaniu odpowiedzi na pytania na terenie starówki. Poszliśmy również na cebularze lubelskie i wysłuchaliśmy hejnału granego w cztery strony świata. Później pojechaliśmy do Muzeum Wsi Lubelskiej. Tam dowiedzieliśmy się, jak dawniej żyli ludzie, jak wygląda
IV edycja "Gramy zmysłami" - sensoryczny obrazek
Uczniowie klas 2a i 2b przystąpili do IV edycji Ogólnopolskiego Projektu "Gramy zmysłami", którego celem jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. W każdym miesiącu drugoklasiści mają do wykonania jedno sensoryczne zadanie. Uczniowie w ramach październikowego działania wykonali sensoryczne obrazki z darów jesieni: kasztanów, żołędzi, jarzębiny i szyszek
O krok od finału
Zakończyły się powiatowe zawody w piłce nożnej chłopców. Nasze reprezentacje szkolne zakończyły w nich udział na etapie półfinałowym. Do finału w obu przypadkach zabrakło bardzo niewiele. Gratulacje dla naszych uczniów za ambitną postawę oraz zaangażowanie w zawody sportowe.
Udział w zawodach brali: Bisior Tomasz, Kacper Chomiczki, Królak Oskar, Barankiewicz Mikołaj, Malinowski Olek, Kotowski Bartosz, Zych-Szewczyk Kuba, Legat Wiktor, a z klas młodszych: Krzyżanowski Fabian, Ługowski Piotr, Zarzycki Emil, Trajer Filip, Sadoch Juliusz, Kasak Jan, Kulikowski Kornel, Wiśniewski Franek, Królak Remigiusz, Malinowski Michał. Trenerem chłopców był pan Marcin Sokołowski.
6d na Stadionie Narodowym
22 października klasa 6d wraz z nauczycielami: panią Renata Mroczkowską i panią Aldoną Szewczyk uczestniczyła w wycieczce do Warszawy. Pierwszym punktem programu był Stadion Narodowy, klasa zwiedziła trasę „W centrum wydarzeń”. PGE Narodowy to arena organizująca największe międzynarodowe imprezy. To tutaj gościliśmy koncerty takich gwiazd jak Ed Sheeeran, Beyonce, The Rolling Stones czy Pink, odbywały się też międzynarodowe konferencje oraz mecze. Klasa 6d dowiedziała się, jak od kuchni wygląda organizacja takich imprez. Uczniowie zobaczyli m.in. Press Room, areszt czy Control Room - serce każdej stadionowej operacji. To w Control Roomie osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo i przebieg imprez podejmują najważniejsze decyzje. Poza miejscami związanymi z operacją stadionową, klasa zobaczyła także najbardziej znane punkty areny, czyli szatnię piłkarskiej reprezentacji Polski, płytę boiska
Kolekcjonujemy miłe wspomnienia!
21 października klasy 5c i 5d wybrały się do niezwykłego Miasta Przygód - Mandorii. Nietuzinkowy park rozrywki przeniósł dzieci wraz z opiekunami do renesansowej nadmorskiej miejscowości pełnej tajemnic i zagadek. Uczniów zachwyciły między innymi trzy rollercostery, olbrzymi wirujący nad portem galeon, największa w kraju dwupoziomowa karuzela wenecka, ogromna zjeżdżalnia oraz karuzela łańcuchowa. Dzieci miały okazję oderwać się od codziennych obowiązków, spędzić czas z koleżankami i kolegami. Wyjazd był doskonałym pomysłem na integrację klas oraz niezapomnianą przygodę.
Spektakl "Runaway"
W piątek 18 października siódmoklasiści wzięli udział w niecodziennej lekcji. Odwiedzili nas przedstawiciele Fundacji Banina, która zajmuje się edukacją poprzez teatr. Pani Alicja Stankiewicz w monodramie „Runaway” poruszyła niezwykle ważny temat, jakim są relacje z innymi ludźmi, szczególnie z rodzicami. Spektakl dopełniła rozmowa, podczas której uczniowie pogłębili swój odbiór i interpretację obejrzanego spektaklu, mieli też przestrzeń na wyrażenie swoich refleksji i przedyskutowanie ich z Panem Bartłomiejem Miernikiem, pedagogiem prowadzącym zajęcia. Rozmawialiśmy o potrzebie kochania i bycia kochanym, o ważności bliskości drugiej osoby w sytuacji, kiedy problemy nas przerastają. To była zdecydowanie dobra lekcja życia.
Konkurs "Biżuteria dla wychowawcy" rozstrzygnięty
Miło nam poinformować, że klasa 4b zajęła I miejsce w konkursie "Biżuteria dla wychowawcy". Ozdoba wykonana dla pana Cezarego Dąbrowskiego - jest kreatywna, zabawna, własnoręcznie wykonana i przede wszystkim świadcząca o tym, że czwartoklasiści chcieli pomyśleć o swoim wychowawcy i coś dla niego przygotować. Widać, że 1,5 miesiąca współpracy wystarczyło, by nawiązać sympatyczną wzajemną relację między czwartoklasistami i wychowawcą. Gratulujemy!
Elementy myślenia krytycznego na języku polskim
Uczniowie klasy 6c zaczęli omawianie lektury "Hobbit" od pracy rutynami myślenia krytycznego - na początku poznali biografię J.R.R. Tolkiena, przy czym sami dla siebie byli nauczycielami, dzięki przygotowanym wcześniej materiałom źródłowym i zastosowaniu rutyny "kawusia". Kolejne lekcje to skojarzenia lekturowe z zastosowaniem rutyny most, z szukaniem skojarzeń związanych z kolorem, symbolem i obrazem nawiązującym do treści lektury. Wstępne działania lekturowe to również sformułowanie pytań o treść powieści - pytania te posłużą uczniom do pracy na kolejnych lekcjach. W ramach samodzielności myślenia i ćwiczenia uzasadniania swojego zdania uczniowie z 6c mieli również przynieść na lekcję rekwizyty, które pojawiły się w lekturze - oczywiście trzeba było wyjaśnić, do kogo należał dany rekwizyt, jaka była jego rola w opisanej przez Tolkiena przygodzie. Szóstoklasiści potwierdzili, że na każd