Jak wspierać uczniów z depresją
20 kwietnia w naszej szkole odbyło się spotkanie dla nauczycieli, pedagogów, psychologów, wychowawców pracujących w szkołach i placówkach na terenie powiatu mińskiego zroganizowane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Sulejówku we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Mińsku Mazowieckiem. Psycholog pan Marek Rosłoniec wygłosił wykład "Jak wspierać dzieci i młodzież z objawami depresji". Temat trudny, ale bardzo ważny, bo coraz więcej uczniów zmaga się z obniżonym nastrojem. W spotkaniu wzięła udział duża część kadry pedagogicznej naszej szkoły. Bo chcemy wiedzieć, jak pomóc.
4a w muzeum
Klasa 4a w dniu 12 kwietnia odwiedziła Muzeum Ziemii Mińskiej. Uczniowie obejrzeli wystawę pt. Dawne zawody w miniaturze. Intrygująca lekcja historii życia codziennego. Na wystawie przedstawionych było osiemnaście miniaturowych ekspozycji dawnych warsztatów i pracowni. Wsrod nich, m. in. garcarza, introligatora, praczki, szewca, zegarmistrza, zielarki, kowala, abażurnika czy modystki. Miniaturowe ekspozycje wykonała artystka p. Elżbieta Marcinowska - Wilczyńska.
Puchacz Piotr
Mamy już wyniki ogólnopolskiego konkursu matematycznego Puchacz Piotr!
Gratulacje dla wszystkich uczniów, którzy przeszli do drugiego etapu.
Rodzice dzieci, które dostały się dalej otrzymają dziś (tj. 19.04) wiadomość z informacjami na dziennik elektroniczny.
Gratuluję jeszcze raz i pozdrawiam.
Akcja Żonkile 2023
19 kwietnia 2023 przypada 80. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim, czyli największej akcji zbrojnej Żydów podczas II wojny światowej. W naszej szkole był to szczególny dzień – połączyła nas pamięć o tych, którzy w obliczu nieuchronnej zagłady wybrali śmierć z bronią w ręku. Kolejny raz przystąpiliśmy do społeczno-edukacyjnej akcji Żonkile organizowanej przez Muzeum Żydów Polskich POLIN. Wykorzystując niezwykłe opowiadania poruszające zagadnienia śmierci i okazywania wsparcia osobom dyskryminowanym oraz przybliżające tragiczne wydarzenia historyczne, budowaliśmy most pamięci z bohaterami tamtych dni. A wzorem Marka Edelmana, jednego z przywódców powstania, wykorzystaliśmy żółte papierowe kwiaty – żonkile, by podkreślić znaczenie wspólnoty i solidarności – wartości, które powinny mieć obecnie ogromną siłę rażenia, zważywszy na wydarzenia mające miejsce za naszą wschodnią granic
Giełda Szkół Ponadpodstawowych
19 kwietnia uczniowie klas ósmych wzięli udział w XIX Giełdzie Szkół Ponadpodstawowych. Tym razem gospodarzem przedsięwzięcia był Zespół Szkół Zawodowych nr 1, tzw. Budowlanka. Była okazja, aby zapoznać się z ofertą szkół z powiatu mińskiego, poznać zasady i terminy rekrutacji, a przede wszystkim porozmawiać z uczniami liceów, techników i szkół branżowych.
Potrzebne eko-wsparcie
W czwartek i piątek (20 i 21 kwietnia) można pozbyć się zalegających domowe piwnice elektroodpadów, oddając je do Szkoły Podstawowej nr 5. Szkoła bierze udział w Ogólnopolskim Konkursie Ekologicznym, a więc oddając elektrośmieci - nie tylko zrobimy wiosenne porządki,ale i wesprzemy ekologiczne zaangażowanie uczniów i ich opiekunów. Zachęcamy do udziału w akcji. Szczegóły na plakacie.
Podróż do przeszłości
W marcu oraz kwietniu grupy 0a i 0b oraz wszyscy uczniowie klas 1-3 oglądali wystawę w Muzeum Ziemi Mińskiej pt. „Dawne zawody w miniaturze. Intrygująca lekcja historii życia codziennego”.Czym zajmowała się modystka, a czym zielarka? Czy garncarz tworzy wyłącznie garnki? Do czego służy lutnikowi dusza? Wystawa „Dawne zawody w miniaturze. Intrygująca lekcja historii życia codziennego” odpowiedziała na te i wiele innych pytań. Dla nas wszystkich była to fascynująca podróż w przeszłość. Uczniowie mieli niepowtarzalną okazję poznać zawody niemal już zapomniane – jak praczka, abażurnik czy zielarka, ginące i rzadkie – jak parasolnik, zegarmistrz, introligator, kowal, szewc, garncarz, szwaczka kołder, lutnik czy modystka, a także te rzadkie, lecz nadal praktykowane – jak piekarz, krawcowa, stolarz czy fotograf.
Profilaktyka i zwalczanie wszawicy
Przebywanie dzieci w skupiskach, wspólna zabawa i wypoczynek sprzyjają rozprzestrzenianiu się wszawicy. Podstawowe zasady profilaktyki to stała systematyczna kontrola czystości skóry i włosów, którą wykonują rodzice lub opiekunowie i natychmiastowa likwidacja gnid i wszy w przypadku ich zauważenia. W takiej sytuacji rodzice powinni również poinformować rodziców wszystkich dzieci, z którymi miało ono kontakt. Pomoże to w likwidacji ogniska wszawicy i zapobiegnie nawracającemu wzajemnemu zakażaniu się dzieci.
#dzieńsztuki2023
Grupa 0B wzięła udział w wyzwaniu artystycznym w ramach Światowego Dnia Sztuki organizowanego przez Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Zabawa Sztuką". Dzieci tego dnia poznały twórczość Pabla Picassa oraz miały okazję oglądać ilustracje przedstawiające niektóre dzieła artysty. Zerówkowicze sami również mogli wcielić się w malarza i wykonać portret kubistyczny, który polega na tworzeniu obrazu z wykorzystaniem brył i figur geometrycznych. Nasza wystawa znajduje się w gablocie przy sali nr 9, gdzie można obejrzeć dzieła maluchów. Wychowawca grupy otrzymał certyfikat za zorganizowanie i propagowanie twórczych aktywności, a dzieci otrzymały potwierdzenie swojego udziału w Światowym Dniu Sztuki.
Wizyta pani adwokat
W piątek 14 kwietnia klasy 1c i 2a powitały wyjątkowego gościa - mamę na Oli i Stasia. Pani Justyna Cudna-Wilk zaprosiła klasy do udziału w akcji Bajeczni Adwokaci i poprowadziła dla uczniów bardzo ciekawą lekcję o zawodzie adwokata. Pani Cudna-Wilk zachęcała także do czytania, sama przeczytała dzieciom bajkę "Leśne sprawy Misia Adwokata". Podczas spotkania dowiedzieliśmy się, z jakimi sprawami mierzy się zawodowo adwokat oraz jakie są tajniki pracy sądu. Mieliśmy okazję zobaczyć strój pracownika sądowego – czarną togę i charakterystyczny żabot. Wiemy, że kolory żabotówmają różne znaczenia - zielony jest dla adwokata, czerwony dla prokuratora, fioletowy dla sędziego, a niebieski dla radcy prawnego. Spotkanie cieszyło się dużym zainteresowaniem uczniów, pani adwokat odpowiadała na liczne pytania dzieci. Na zakończenie każdy z uczniów otrzymał drobny upominek.
Nie daj się dezinformacji
12 kwietnia uczniowie ze Szkolnego Klubu Europejskiego wraz z opiekunami: p. Katarzyną Kozłowską-Wyszogrodzką i p. Arturem Jankowskim oraz ósmoklasistami z 8b i 8d wzięli udział w warsztatach z kształtowania kompetencji cyfrowych. Spotkanie pod hasłem "Nie daj się dezinformacji" zostało zorganizowane przez Europe Direct w Mińsku Mazowieckim we współpracy z Fundacją Schumana i Fundacją Geremka. Przez świat informacji i dezinformacji przeprowadził ósmoklasistów przedstawiciel Wojowników Klawiatury - inicjatywy factcheckingowej zaangażowanej w walkę ze zmanipulowanymi treściami. Uczestnicy warsztatów poznali mechanizmy, jakimi rządzą się media społecznościowe, dowiedzieli się, jak można wpływać na nieświadomych użytkowników Instagrama, Facebooka, TikToka itp. Uczniowie uświadomili sobie również, jak ważne jest sprawdzanie informacji pojawiających się na portalach informacyjnych oraz och
Program profilaktyczny DEBATA
13 kwietnia dzięki współpracy z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych odbyły sie warsztaty dla uczniów klas piątych i szóstych DEBATA. Prowadzącym zajęcia był pan Grzegorz Paź. Program ma charakter uprzedzający. Jego zadaniem jest zapobieganie przedwczesnemu używaniu alkoholu, towarzyszącym temu konsekwencjom oraz promowanie postawy trzeźwości. Spotkanie służy przyjrzeniu się przekonaniom normatywnym młodzieży i próbie ich modyfikacji. To była zdecydowanie dobra lekcja profilaktyki. A w godzinach wieczornych w formule on-line odbędzie się spotkanie prowadzących warsztaty z rodzicami uczniów.
Uczniowie - dorosłym, dorośli - uczniom!
Z okazji Dnia Książki zapraszamy do udziału w konkursie - polećmy sobie nawzajem książki do przeczytania! Jesteś uczniem i chcesz, żeby jakąś książkę przeczytali dorośli? Napisz jej recenzję, zachęć dorosłych do sięgnięcia po ten tekst! A może jest wśród nas nauczyciel, rodzic lub pracownik szkoły, który chciałby polecić jakąś książkę do przeczytania naszym uczniom? Jest taka możliwość – wystarczy napisać krótką recenzję i zachęcić uczniów do przeczytania książki.
Zaproszenia
W imieniu organizatorów zapraszamy na dwa najbliższe wydarzenia. Szczegóły - na plakatach.
Podsumowanie działań przyrodomaniaków
Jak co roku w marcu w naszej szkole uczniowie zmagali się z dodatkowymi zadaniami z przedmiotów przyrodniczych. Odbywały się konkursy z przyrody, fizyki, chemii, biologii i geografii, przygotowane przez nauczycieli przedmiotów przyrodniczych.
W zaciętej rywalizacji klasowej na Najlepszą Klasę Przyrodomaniaków, podczas której uczniowie przez godzinę zmagali się z zadaniami przyrodniczymi, zwyciężyły klasy: VB, VIA i VIIIA. Uczniowie klas IV, V, VI i VIII rywalizowali między sobą o tytuł Mistrza Wiedzy Przyrodniczej. Oto wyniki:
- w klasach IV - I miejsce – Julia Gągol 4A, II miejsce – Alicja Kucińska 4D, III miejsce – Kornelia Piotrowska-Lipka 4D i Ryszard Kuczkowski 4B;
- w klasach V - I miejsce – Krzysztof Kowalczyk 5C, II miejsce – Aleksandra Stelmaszek 5A, III miejsce – Diana Kulhawik 5B i Wiktor Legat 5B;
- w klasach VI - I miejsce – Joanna Krupa 6A, II miejsce – Mikołaj Madziar 6A
Kartka Ani najpiękniejsza w mieście!
Uczniowie naszej szkoły wzięli udział w ogłoszonym przez Urząd Miasta konkursie na kartkę wielkanocną. Z ogromną przyjemnością informujemy, że nasi uczniowie spisali się na medal i zostali docenieni przez jury konkursu. Najpiękniejszą kartkę w mieście wykonała Anna Rysiawa z kl. 4d - jej dzieło będzie widniało na kartkach świątecznych wysyłanych przez władze miasta! Jesteśmy bardzo dumni z sukcesu Ani i gratulujemy jej zwycięstwa w tym konkursie. II miejsce zajęła praca wykonana przez Gabrielę Zawolską z kl. 5b, natomiast Nikola Sidor z 6a i Aleksandra Kąkol z 2b otrzymały wyróżnienia w tym konkursie. Uroczyste ogłoszenie wyników i wręczenie nagród było we wtorek w Miejskiej Szkole Artystycznej. Nasze uzdolnione dziewczyny otrzymały nagrody i dyplomy z rąk pani wiceburmistrz Katarzyny Łaziuk. Dziękujemy za udział w konkursie - gratulujemy uczennicom i ich nauczycielkom.
Projekt baśniowy w kl. 4c
Czwartoklasiści z kl. 4c pracowali na języku polskim z tekstami baśni - poznawali i analizowali piękne teksty, odkrywali pouczenia zawarte w baśniach. Jednym z wyzwań związanych z tematyką baśni był projekt wykonywany w grupach. Uczniowie mieli ponad miesiąc na przygotowanie przedstawienia na podstawie wybranej przez siebie baśni. Pięć zespołów pracowało nad swoimi spektaklami. Było to zadanie, dzięki któremu uczniowie kształcili wiele ważnych kompetencji: umiejętność współpracy, odpowiedzialność za zadanie, terminowość, kreatywność. Wszyscy uczniowie wzięli udział w tym projekcie i wszyscy zaangażowali się w to zadanie, więc również wszyscy osiągnęli sukces. Na koniec projektu był też czas na autorefleksję i informację zwrotną. Czwartoklsiści wyciągnęli mnóstwo wniosków, co następnym razem można poprawić i na co zwrócić większą uwagę. Gratulacje dla młodych adeptów sztuki teatralnej.
Poznać, zrozumieć, zaakceptować - obchody Dnia Autyzmu
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu jest oficjalnie obchodzony 2 kwietnia, ale społeczność naszej szkoły zaprosiła mieszkańców miasta do udziału w szczególnym świętowaniu we wtorek 4 kwietnia. W trzech miejscach naszego miasta uczniowie z koła teatralnego prowadzonego przez panią Iwonę Karwowską i szkolnego chóru przygotowanego przez panią Magdalenę Jakubowską zaprezentowały autorską etiudę teatralną pt. "Jestem dzieckiem z autyzmem". W przejmujących scenkach uczniowie pokazali, że autyzm to nie choroba, tylko specyficzny sposób funkcjonowania. Najważniejsze przesłanie występu zawarte zostało w trzech słowach: poznaj, zrozum, zaakceptuj. Uczniowie trzykrotnie wystąpili przed mieszkańcami miasta: najpierw na Pl. Stary Rynek, później na skwerze przy rondzie Hallera, a na końcu na placu przed MDK. Swoją obecnością zaszczycili nas przedstawiciele władz miasta: wiceburmistrzyni pani Katarzyna