We wtorek 9 kwietnia obchodziliśmy w szkole Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Jego przesłaniem jest podnoszenie świadomości społeczeństwa o problemach osób zmagających się z tym zaburzeniem. Tego dnia dzieci i nauczyciele ubrali się na niebiesko lub różowo. Uczniowie dowiedzieli się, czym jest autyzm. Obejrzeli film oraz brali udział w zadaniach, które miały im przybliżyć sposób odbioru świata osób w spektrum, a także pokazać, jak może czuć się osoba z tym zaburzeniem. Były to między innymi: kalambury, zabawa z zapachami, malowanie rysunków w rękawicach bokserskich, pokonanie sensorycznego toru przeszkód, slalom z zamkniętymi oczami. Dzieci z autyzmem inaczej niż my odbierają świat. Czasem zajmuje im to więcej czasu. Mogliśmy tego doświadczyć podczas zabaw. Czasem czuliśmy świat słabiej, jak przez rękawice, czasem za mocno jak kłucie igłą. Dla dzieci z autyzmem zwykła rozmowa może być zagadką jak kalambury. Ważne, byśmy pamiętali, że są to osoby, które mają takie same potrzeby jak każdy z nas, tylko przez swój sposób odbierania świata jest im trudniej. Dziękujemy uczniom klas 4d, 5a, 5b, 7a, którzy zaangażowali się w przygotowania i przebieg tego wydarzenia.
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
- 4
Lekcja w kinie
10 kwietnia uczniowie klas 4-7 uczestniczyli po raz kolejny w niecodziennej lekcji. W kinie Muza wzięli udział w multimedialnej prelekcji pt. "Czy social media mogą być toksyczne?" Odkrywaliśmy wspólnie znaczenie słowa "toksyczne", dowiedzieliśmy się, co oznaczają zjawiska catfishing, cyberbulling i multitasking. Staraliśmy się zrozumieć, jak działa bańka informacyjna i dlaczego social media nas w niej zamykają. Wiemy już, co zrobić, aby media społecznościowe nie wpływały negatywnie na nasze życie. Obejrzeliśmy także wzruszajacy film "Dancing Queen" o trudnej drodze nastolatki do samoakceptacji i odkrycia znaczenia naturalności, szczerości i przyjaźni. To była zdecydowanie udana lekcja życia.
2a i 2d na wycieczce w Warszawie
Uczniowie klas 2a i 2d wybrali się na wycieczkę do stolicy. Pierwszym punktem wyjazdu było obejrzenie przedstawienia "Doktor Dolittle i jego zwierzęta" w Teatrze Capitol. Po spektaklu, korzystając z fantastycznej pogody, cała grupa wybrała się na spacer do Parku Saskiego, gdzie uczniowie zrobili sobie przerwę na lody i zabawę na placu zabaw. Wycieczkę zwieńczyło przejście Placem Piłsudskiego i chwila zadumy przy Grobie Nieznanego Żołnierza.
Ogródek uczniów z klasy 2c
Jakiś czas temu uczniowie klasy 2c założyli klasowy ogródek. Posadzili cebulki i nasiona przeróżnych roślin. Dbali o nie przez kilka tygodni. Praca dzieci nie poszła na marne. Roślinki wykiełkowały, urosły i w dniu dzisiejszym uczniowie zabrali je do domu. Drugoklasistom udało się wyhodować szczypiorek, pietruszkę, fasolę, marchewkę oraz najróżniejsze kwiaty. Oby dalej zdrowo rosły!
Akcja sadzenia lasu
W piątek 5 kwietnia z inicjatywy Szkolnego Koła Wolontariatu uczniowie klasy 5a oraz 5c pod opieką wychowawców: pani Iwony Karwowskiej oraz pana Marcina Maciejewskiego wzięli udział w akcji sadzenia lasu zorganizowanej przez Nadleśnictwo Mińsk Mazowiecki. Akcja odbyła się z okazji 100-lecia Lasów Państwowych. Miała ona miejsce w miejscowości Porzewnica w gminie Mrozy. Dzięki olbrzymiemu zaangażowaniu naszych uczniów udało się posadzić aż około 200 małych sadzonek sosny. Po zakończonej pracy był czas na posiłek w formie grila, a po nim krótki spacer po lesie z pracownikami Nadleśnictwa. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się wielu interesujących faktów na temat ochrony gatunków leśnych zwierząt, dbania o środowisko, bioróżnorodności oraz dobroczynnego działaniu lasu.
4
Dzień bez plecaka
Samorząd szkolny naszej szkoły już od kilku lat organizuje akcję pt. "Dzień bez plecaka". W tym roku był to piątek 5 kwietnia. W zabawie mogli wziąć udział wszyscy uczniowie, ale pod pewnym warunkiem. Należało wykazać się kreatywnością i znaleźć oryginalne zastępstwo popularnego na co dzień plecaka. Chętnych nie brakowało. A czym zastąpili popularne teczki szkolne? Zachęcamy do obejrzenia w galerii, jaką fantazją tego dnia wykazali się uczniowie naszej szkoły.
5
BRĄZ w Regionie dla naszych pływaczek
5 kwietnia w AQUAPARK Mińsk Mazowiecki odbyły się Regionalne Mistrzostwa w Pływaniu dziewcząt i chłopców szkół podstawowych. Nasze dziewczęta w składzie: Julka Grajda, Amelka Stelmaszczyk, Karolina Bielecka, Marysia Konca, Ania Iwaniuk, Marysia Dróżdż, Aleksandra Sławińska, Gabrysia Sławińska, po zaciętej rywalizacji - 8x25m wywalczyły 3. miejsce. Sukces indywidualny osiągnęła również Aleksandra Sławińska, która zajęła 3. miejsce w pływaniu stylem grzbietowym. Gratulacje dla wszystkich naszych pływaczek! Brawa należą się również opiekunowi dziewczyn - panu Markowi Kudelskiemu.
Podsumowanie przyrodniczego marca
W marcu w naszej szkole królowały przedmioty przyrodnicze, czyli przyroda, biologia, geografia, fizyka i chemia. Uczniowie klas starszych brali udział w wielu konkurach klasowych i indywidualnych. 4 kwietnia odbyło się podsumowanie tych zmagań i wręczenie dyplomów oraz nagród. W jednym z konkursów uczniowie walczyli o tytuł NAJLEPSZEGO PRZYRODNIKA klas czwartych, piątych, szóstych i siódmych. Najlepszymi przyrodnikami zostali: Marta Rucińska 7B, Zofia Wojtkowska 6A, Alicja Kucińska 5D i Miłosz Sikorski 4C. Innym konkursem był wybór NAJLEPSZEJ KLASY PRZYRODOMANIAKÓW. Uczniowie wszystkich klas pracowali w zespołach, rozwiązując różnorodne zadania, krzyżówki, zagadki itp. Najlepsze wyniki uzyskały klasy: 7B, 6A i 5D. Kolejną możliwością na zaprezentowanie swojej przyrodniczej wiedzy była PRZYRODOMANIAKOWA REBUSOMANIA, a najlepsze klasy w tej konkurencji to 4D, 5C, 6A, 6B, 6C i 7B. Uczniowie mogli też wykorzystać swoje talenty plastyczne i wykonać prace o tematyce „Zwiastun wiosny” i „STOP wypalaniu traw”. Najładniejsze zwiastuny wiosny przygotowali: I miejsce – Nina Hardej, II miejsce – Natalia Walasik, III miejsce – Maria Konca. Najciekawsze plakaty o szkodliwości wypalania traw wykonali: Gabriela Sadowska 4D – I miejsce, Nadia Abramowska 5D – II miejsce, Gabriela Czapska 6A – III miejsce. Ostatnim konkursem było wykonanie ciekawej pomocy dydaktycznej dla nauczyciela przedmiotów przyrodniczych. Zwycięzcami zostali: z fizyki – Patryk Rytel 7B, z chemii – Adam Lazarowicz 7A, z geografii – Wiktoria Borówek 5B, z biologii – Ida Karbowiak 5B a z przyrody – Aleksandra Mańko 4A. Zwycięzcom gratulujemy! Zapraszamy do podobnych zmagań za rok.
Konkurs recytatorski jednego wiersza
W naszej szkole odbyły się szkolne eliminacje XI Powiatowego Konkursu Recytatorskiego Jednego Wiersza. Wszyscy uczestnicy recytowali ten sam utwór - "Na straganie" Jana Brzechwy. Uczniowie znakomicie poradzili sobie z tym zadaniem. Jury z przyjemnością słuchało pięknych recytacji. Do II etapu konkursu zakwalifikowali się Jan Rosołek z 3a i Gabriela Sadowska z 4d.
UWAGA! KONKURS FILMOWO-KSIĄŻKOWY
Z okazji zbliżającego się DNIA KSIĄŻKI ogłaszamy konkurs dla uczniów klas 1-7. Zadanie konkursowe polega na nagraniu krótkiego filmiku (1 minuta do 1,5 minuty), kórego celem jest zachęcenie widzów do sięgnięcia po wybraną przez ucznia książkę. W filmiku należy podać autora i tytuł książki, krótko ją zrecenzować i przedstawić argumenty zachęcające do przeczytania tej pozycji.
Filmiki konkursowe należy przesłać do 19 kwietnia na adres: izabela.saganowska@sp3mm.pl lub agnieszka.kozuchowska@sp3mm.pl
Na autorów najciekawszych filmików czekają nagrody!
Pierwsze kroki 7a na uczelni wyższej
4 kwietnia klasa 7a wraz z wychowawcą panią Moniką Gromulską wybrała się na wiosenną wycieczkę do Warszawy. W związku z tym, że uczniowie już w przyszłym roku będą decydować o wyborze ścieżki dalszej kariery, pani wychowawczyni zdecydowała się zabrać swoich podopiecznych na zwiedzanie szkoły wyższej. Uczniowie zwiedzili Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Mieli możliwość zaobserwowania życia studentów, zwiedzenia dziedzińca uczelni, sal wykładowych, sal ćwiczeniowych oraz mogli poczuć się jak prawdziwi studenci, zasiadając na auli wykładowej. Dzięki uprzejmości władz uczelni mogliśmy również uczestniczyć w warsztatach z robotyki przeprowadzonych przez studentów wydziału pedagogiki o specjalizacji informatycznej. Uczniom zajęcia bardzo się podobały i z zaangażowaniem wzięli w nich udział. Po treningu mózgu podczas programowania robotów przyszedł czas na trening ciała na parku trampolin w Stacji grawitacji. Przejście przez park linowy oraz pokonanie wysokiej ścianki wspinaczkowej okazały się nie lada wyzwaniem.
Lekcja historii z powstańcem warszawskim
W czwartek 4 kwietnia odbyło się w naszej szkole niecodzienne spotkanie z powstańcem warszawskim. Przybył do nas pan Jan Witkowski - uczestnik Powstania Warszawskiego, żołnierz Armii Krajowej. Podczas powstania jako 13-letni chłopiec pod pseudonimem "Jaś" pełnił funkcję łącznika. Swoją opowieść rozpoczął od przedstawienia okoliczności wybuchu powstania w Warszawie w 1944 roku, wspomniał przy tym jakże trudne czasy okupacji hitlerowskiej w różnych rejonach stolicy. W sposób niezwykle ciekawy, pełen ciekawostek opowiedział naszym uczniom o trudach i codziennym życiu w czasach powstańczego zrywu narodowego. Wydarzenie, w którym mieli okazję uczestniczyć uczniowie klas szóstych i siódmych wraz z nauczycielami, odbyło się dzięki owocnej współpracy ze Stowarzyszeniem Odra - Niemen. Hasła - patriotyzm, historia i tradycja nabrały dla nas nowego znaczenia po słowach naszego wyjątkowego gościa.
2
19. rocznica śmierci Patrona
3 kwietnia podczas lekcji religii wspominaliśmy dzień śmierci naszego patrona, Jana Pawła II, który zmarł w 2005 roku. Informację o śmierci papieża podał na placu świętego Piotra abp Leonardo Sandri, mówiąc: „Najdrożsi bracia i siostry, o godz. 21.37 nasz ukochany Ojciec Święty powrócił do Domu Ojca. Módlmy się za niego”. W naszej szkole zostały przeprowadzone krótkie zajęcie historyczne na lekcjach religii przedstawiające losy i historię Papieża Polaka. Delegacja z klas starszych zapaliła znicze przed obrazem Patrona naszej szkoły oraz złożyła kwiaty, przywołując tym samym pamięć i okazując szacunek wobec Patrona. Dla całej społeczności szkolnej została przygotowana gazetka memoratywna ku czci Patrona.
4
Ścieżka dydaktyczna oficjalnie otwarta
Od 3 kwietnia już oficjalnie uczniowie naszej szkoły mogą korzystać ze ścieżki dydaktycznej, która została oddana do użytku w gronie gości, którzy zechcieli towarzyszyć nam w uroczystości otwarcia. Zaszczycili nas swoją obecnością pan burmistrz Marcin Jakubowski, pan wiceburmistrz Robert Smuga, przewodniczący Rady Miasta - pan Dariusz Kulma, radni - pani Joanna Kowalska i pan Daniel Marcin Skarżyński, przewodnicząca Rady Rodziców - pani Karolina Mysiorska i przedstawiciel wykonawcy - pan Damian Iwaniuk. Podczas otwarcia ścieżki dydaktycznej obecna była również pani Izabela Kaźmierska - rzeczniczka prasowa Nadleśnictwa Mińsk Mazowiecki, która reprezentowała organizatora konkursu. Wszystkich przywitał dyrektor szkoły pan Grzegorz Wyszogrodzki, a koordynatorka projektu konkursowego "Klasa z drewna" - pani Ewelina Frankiewicz opowiedziała gościom o działaniach związanych z jego realizacją. Nasi goście oraz przedstawiciele uczniów obejrzeli wszystkie elementy dydaktycznej ścieżki - wiatę ze stołem edukacyjnym, skocznię dla dzieci, na której uczniowie mogą porównywać swoje skoki w dal z leśnymi rekordzistami, grę dydaktyczną służącą do rozpoznawania liści, tablice informujące o cyklu życia lasu i pozwalające rozpoznawać różne gatunki drzew, koło wiedzy podsumowujące informacje o lesie i stację meteorologiczną. Po powrocie do budynku szkoły goście obejrzeli efekty pracy warsztatowej trzech grup uczniów. Jedna grupa zajmowała się rysowaniem swoich marzeń dotyczących ekologicznych zmian w naszym mieście, druga budowała las z materiałów recyklingowych, a trzecia własnoręcznie przygotowała lasy w słoikach. Cieszymy się, że w naszej szkole pojawiła się wartościowa pomoc dydaktyczna, dzięki elementom leśnej ścieżki lekcje przyrody, biologii i edukacji przyrodniczej mogą odbywać się na świeżym powietrzu, a uczniowie w aktywny sposób mogą odkrywać świat otaczającej ich przyrody. Nowa ścieżka dydaktyczna na terenie szkoły potwierdza mądrość słów naszego Patrona: "Przyroda jest dla nas nie tylko źródłem piękna, ale także źródłem wiedzy i mądrości".
11
2b i 3a w Zamku Królewskim
Uczniowie klasy 2B i 3A wraz ze swoimi nauczycielami byli na lekcjach muzealnych w Zamku Królewskim w Warszawie. Klasa 2b dowiedziała się, jak wyglądało życie króla i jego dworu na zamku. Dzieci poznały apartamenty ostatniego króla Polski, a przez to samego monarchę i jego czasy. Mogły usłyszeć odpowiedzi na nurtujące pytania - którędy wchodzono na spotkanie z gospodarzem Zamku?, jak należało wykonać wytworny ukłon?, który z dworzan przynosił królowi śniadanie?, ile czasu trwało ubieranie monarchy? Uczniowie klasy 3A uczestniczyli w lekcji „Portret króla jegomości”. Oglądając reprezentacyjne i prywatne wizerunki królewskie, uczniowie poznali insygnia władzy królewskiej, symbolikę kolorów i znaki króla (korona, berło, jabłko). Nauczyli się rozpoznawać różne rodzaje portretów i ich znaczenie. Po zwiedzeniu wnętrz zamku był czas na zakup pamiątek.
3
19. rocznica śmierci Patrona szkoły
Pamiętamy!
Przedświątecznie w zerówce
Przez cały przedświąteczny tydzień dzieci z zerówki zdobywały wiadomości na temat Świąt Wielkanocnych. Poznawały stare ludowe zwyczaje oraz nowe, zapożyczone ze wschodu tradycje. Z dumą posiały rzeżuchę i dbały o nią każdego dnia, by na święta zanieść ją do domu. Każde dziecko tworzyło również pisankę do święconki, a przy okazji ćwiczyło motorykę małą. Zerówkowicze przekonali się, że przygotowania do świąt mogą być ciekawe i fajne!
Życzenia
Zajęcia z zagranicznymi wolontariuszami
27 marca gościliśmy w szkole zagranicznych wolontariuszy z fundacji EBU zajmującej się edukacją międzykulturową w oparciu o bezpośredni kontakt z innymi kulturami. Fundacja działa w ramach europejskiego programu Erasmus Plus. Jej głównym celem jest rozwój dialogu międzykulturowego, popularyzacja wiedzy o kulturach i społeczeństwach świata, promowanie tolerancji oraz budzenie świadomości własnej kultury i osobowości. Wolontariusze z Francji, Niemiec, Węgier, Hiszpanii oraz Egiptu przeprowadzili w klasach IV-VII w formie gier oraz zabaw językowych zajęcia, podczas których uczniowie mieli możliwość rozpoznać brzmienie oraz akcent wielu europejskich języków oraz nauczyć się podstawowych zwrotów. Zajęcia z zagranicznymi wolontariuszami były również okazją do poszerzenia wiedzy na temat kultury europejskich krajów, a w szczególności tradycji związanych z Świętami Wielkanocnymi. W starszych klasach wolontariusze wyjaśnili naszym uczniom główne założenia oraz cele programu Erasmus Plus oraz zachęcili ich, aby w przyszłości również oni zostali wolontariuszami Europejskiego Korpusu Solidarności - organizacji działającej w ramach programu Erasmus Plus.
1
Marcowe wydanie gazetki szkolnej
Nareszcie doczekaliśmy się wiosny i to nie tylko tej kalendarzowej. W marcowym numerze gazetki "Na marginesie" wiosennych tematów znajdziecie bez liku. Poruszyliśmy m. in. tematy związane z brakiem prac domowych, Dniem Kobiet. Pasjonaci piłki nożnej oraz języka angielskiego również znajdą coś dla siebie. Czekają na Was także wiosenne opowiadania. Zachęcamy do lektury marcowego wydania gazetki szkolnej. Wszystkim czytelnikom życzymy radosnych Świąt Wielkanocnych, które przed nami...
Link do marcowego wydania gazetki: Na_marginesie-_marzec_2024.pdf
Archiwum Aktualności